AFN V2

Welcome, Guest
Username Password: Remember me

ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda?
(1 viewing) (1) Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda?

ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 23 Aug 2012 11:13 #1

  • fizi
  • OFFLINE
  • Ilmuwan
  • Posts: 220
Salam,

1. Diketahui ISMA (Ikatan Muslimin Malaysia) bergerak berbeza daripada sebahagian badan dakwah yang lain di Malaysia, antaranya berbeza dari IKRAM.

2. IKRAM dilihat pembawaannya lebih empuk dan halus terutamanya dalam berdepan dengan hal non muslim.

3. Berbeza dengan ISMA yang mengutamakan ketuanan Melayu demi mendepani cabaran dakwah di Malaysia dan dilihat oleh sesetengah pihak sebagai 'defensif'.

4. YDP Majlis Syura ISMA merangkap YDP ISMA Kelantan, Ustaz Sharipudin Abd. Kadir dilaporkan berkata:

Penggunaan perkataan Allah dalam kitab Bible terjemahan Bahasa Melayu disokong dan dihujah secara syarak dan aqal tanpa melihat kepada kepentingannya di Malaysia dan kesannya kepada bangsa Melayu khasnya. Ianya disokong tanpa melihat kepada apa yang tersirat di sebalik penggunaan perkataan tersebut dalam kitab Bible terjemahan Bahasa Melayu.


Liberalisasi juga telah merubah strategi dakwah gerakan Islam. Daripada membela keadilan untuk Islam kepada hanya berdialog dan berdiskusi kononnya secara hikmah. Digambarkan seolah-olah Islam hanya mengutamakan dialog dan diskusi walaupun Islam diserang dari segenap penjuru. Mana-mana gerakan Islam yang ke depan membela Islam dengan agak agresif dituduh sebagai melampau atau tidak memahami uslub dakwah.


Liberalisasi telah “mengkijangkan harimau”. Perkataan “musuh Islam” telah ditukar kepada “mad’u kita” walaupun ajaran tersebut jelas memusuhi Islam dengan pelbagai perancangan secara senyap ataupun zahir. Bahkan orang Islam khasnya orang Melayu dipersalahkan kerana tidak kuat aqidah sehingga boleh dipengaruhi oleh agama lain. Katanya sepatutnya orang Melayu yang mesti perkuatkan aqidah mereka.


www.ismaweb.net/v4/2012/08/kesan-liberalisasi-ke-atas-gerakan-islam-di-malaysia/

5. Adakah benar teguran ISMA di atas dan apakah kebenaran hujah mereka khasnya dalam realiti di Malaysia?

6. Mohon dibincangkan.

Terima kasih.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 23 Aug 2012 11:15 #2

  • fizi
  • OFFLINE
  • Ilmuwan
  • Posts: 220
Artikel penuh:

Kesan liberalisasi ke atas gerakan Islam di Malaysia


Pemikiran liberal adalah ideologi Barat yang meresap ke dalam kehidupan manusia secara halus tanpa disedari tetapi terancang. Pada awalnya menjurus kepada globalisasi ekonomi sejagat dengan agenda utamanya perdagangan bebas. Dicanang sebaik mungkin kepentingan globalisasi ekonomi dunia demi perdagangan yang adil dan menguntungkan. Kononnya dengan perdagangan bebas menguntungkan para pengguna. Semua barang boleh diperolehi dengan mudah dan murah.

Mana-mana kerajaan yang menolak sistem perdagangan bebas akan dikecam oleh rakyatnya sendiri dengan dakwaan tidak menjaga kepentingan rakyat walaupun dasar kerajaan sebaliknya untuk jangka panjang menjaga kepentingan ekonomi negara. Mana-mana kerajaan terpaksa akur dengan tuntutan rakyat untuk kekal berkuasa. Apa yang tersirat sebenarnya ialah perancangan Barat untuk menguasai pasaran keluaran mereka seterusnya menguasai ekonomi negara-negara Timur terutamanya negara Islam yang terkenal sebagai negara pengguna yang paling tinggi.

Pemikiran liberal bukan sahaja berfokus kepada ekonomi tetapi menyerang seluruh peradaban dan tamadun mana-mana bangsa. Matlamat yang paling tinggi ialah meresap ke dalam gerakan dan fikrah Islam dengan strategi yang terancang dan berkesan. Secara umumnya didapati pengaruh liberal telah merubah istilah-istilah Islam yang telah digunapakai sekian lama dan hampir sebati dengan dakwah kepada istilah-istilah baru dengan alasan berdakwah dengan hikmah dan menjaga keharmonian kaum. Lalu dilaungkan bahawa Islam merupakan agama kesejahteraan dan rahmat untuk seluruh umat manusia. Sedangkan istilah-istilah Islam yang asal sebelum ini tidak pernah mendatangkan apa-apa kemudharatan dan keburukan kepada bukan Islam.

Kesan liberalisasi juga telah merubah pendekatan dakwah kebanyakan gerakan Islam di Malaysia tanpa melihat kepada perancangan musuh Islam yang terselindung. Penggunaan perkataan Allah dalam kitab Bible terjemahan Bahasa Melayu disokong dan dihujah secara syarak dan aqal tanpa melihat kepada kepentingannya di Malaysia dan kesannya kepada bangsa Melayu khasnya. Ianya disokong tanpa melihat kepada apa yang tersirat di sebalik penggunaan perkataan tersebut dalam kitab Bible terjemahan Bahasa Melayu. Sedangkan masih ada pendapat yang mengatakan ia boleh dilarang dengan alasannya yang tersendiri.

Liberalisasi juga telah merubah strategi dakwah gerakan Islam. Daripada membela keadilan untuk Islam kepada hanya berdialog dan berdiskusi kononnya secara hikmah. Digambarkan seolah-olah Islam hanya mengutamakan dialog dan diskusi walaupun Islam diserang dari segenap penjuru. Mana-mana gerakan Islam yang ke depan membela Islam dengan agak agresif dituduh sebagai melampau atau tidak memahami uslub dakwah. Sedangkan sebelum ini tindakan yang sama pernah mereka lakukan ketika berhadapan dengan musuh Islam. Ketika itu mereka amat digeruni dan musuh Islam amat berhati-hati untuk memperkatakan perkara yang buruk tentang Islam. Liberalisasi telah “mengkijangkan harimau”. Perkataan “musuh Islam” telah ditukar kepada “mad’u kita” walaupun ajaran tersebut jelas memusuhi Islam dengan pelbagai perancangan secara senyap ataupun zahir. Bahkan orang Islam khasnya orang Melayu dipersalahkan kerana tidak kuat aqidah sehingga boleh dipengaruhi oleh agama lain. Katanya sepatutnya orang Melayu yang mesti perkuatkan aqidah mereka.

Ada juga para cerdik pandai yang menyalahkan gerakan Islam kerana cuba menanamkan sifat permusuhan dengan penganut agama lain sedangkan di sana terdapat titik-titik persamaan antara Islam dengan agama tersebut seperti Kristian dan Yahudi. Sepatutnya orang Islam menggunakan titik persamaan tersebut ke arah perdamaian dan keamanan dengan membina titik persefahaman. Katanya ibadat puasa merupakan antara titik persamaan antara Islam dengan agama lain kerana umat terdahulu juga sudah diwajibkan berpuasa. Islam juga mengharuskan lelaki Islam berkahwin dengan perempuan Kristian dan Yahudi serta diharuskan makan sembelihan mereka, maka perlu dibina persefahaman.

Peliknya titik persamaan sahaja ditonjolkan sedangkan peristiwa dulu dan sekarang yang telah dilalui oleh ummat ini tidak dinyatakan. Kezaliman, penindasan, pembunuhan dan pelbagai lagi yang dilalui oleh umat Islam. Digambarkan seolah-olah Islam yang menganjurkan permusuhan. Walaupun ada persamaan, ada juga perbezaan yang membawa kepada permusuhan kerana beberapa syarat tidak dipenuhi. Rasulullah SAW sendiri menghalau Yahudi dari bumi Khaibar kerana kejahatan mereka. Walaupun ada titik persamaan, tetapi kalau tidak memenuhi syarat-syarat yang sepatutnya perlu diperangi. Ayat Quran sendiri menjelaskan ada persamaan antara agama samawi dalam sudut-sudut tertentu tetapi Quran juga memberi peringatan tentang keburukan mereka yang perlu diperangi.

Kesan liberalisasi juga akan mengenepikan tamadun bangsa yang pernah dicipta oleh generasi terdahulu walaupun syarak mengharuskanya dengan syarat-syaratnya yang jelas. Mereka mendakwa bangsa tidak ada apa-apa kepentingan untuk agama. Bangsa tak wujud pun tak mengapa asalkan Islam ada. Sedangkan Allah sendiri yang mengiktiraf kedudukan bangsa sebagai wasilah untuk bertaaruf. Taaruf dalam ertikata yang luas. Bagi mana-mana gerakan yang menghidupkan semula peranan bangsa dalam dakwah akan dituduh sebagai asobiyyah jahiliyyah.

Pengaruh liberalisasi yang agak parah kepada gerakan Islam di Malaysia ialah perjuangan untuk keadilan. Pengertian keadilan yang agak kabur bahkan kadang-kadang perjuangan keadilan yang jauh menyimpang dari keadilan Islam yang sebenar disebabkan oleh perjuangan keadilan bersama dengan mereka yang membawa ajaran mungkar bertentangan dengan Islam. Pada satu-satu waktu berjuang bersama untuk menuntut keadilan, pada waktu yang lain rakan kongsi itu memperjuangkan pula kemungkaran dalam Islam dan ada yang berkali-kali menentang perlaksanaan syariat Islam di Malaysia dan memperjuangkan Malaysia sebagai negara sekular. Tetapi oleh kerana ingin mencapai misi tertentu kerjasama tetap diteruskan. Pelbagai hujah diberikan untuk menghalalkan kerjasama tersebut. Bahkan dikatakan ianya sebagai jihad fi sabillilah.

Oleh: Ustaz Sharipudin Abd. Kadir
Yang Dipertua
Majlis Syura ISMA

* Ustaz Sharipudin juga merupakan Yang Dipertua ISMA Kelantan

www.ismaweb.net/v4/2012/08/kesan-liberalisasi-ke-atas-gerakan-islam-di-malaysia/

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 23 Aug 2012 13:00 #3

Apa yg saya nmpk.....kebanyakan kita sudah bersikap manja dgn bukan islam. tetapi sebaliknya bersikap kasar terhaadp org islam sendiri. Antara logik mereka, sekiranya mereka bermanja dgn bukan islam, mereka tertarik dgn islam. Walaupun secara logiknya boleh diterima, secara realiti, berapa peratus implikasi keberkesanan approach tersebut?

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 23 Aug 2012 13:05 #4

Malah apa yg saya nmpk org melayu sudah seperti membenci kaum sendiri, disebabkan sikap2 melayu yg melarat....Kadang2 nak hantar kereta repair pun, tak mau hantar kat kedai melayu kerana perasaan kecewa dan tidak yakin pd melayu sendiri. Sehingga perasaan kebencian melayu tu sehingga menyebabkandia sendiri memuji kaum lain, sebaliknya kaum sendiri dipijak2....APatah lagi kebencian pada umno menyebabkan secara sedar tak sedar mereka melahirkan kebencian pada perjuangan kaum melayu sehingga sanggup berfatwa haram. Sedangkan perjuangan utk kaum tidak salah.....mereka salah fikir....perjuangan melayu tidak semestinya berjuang atas nama UMNO....berjuang mana2 parti pun boleh. Jgn hanya kerana membenci umno, melayu pun dibenci

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 23 Aug 2012 13:08 #5

Dgn kata lain...kita membenci smpai membakar kelambu sendiri

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 23 Aug 2012 13:34 #6

  • yzpns
  • OFFLINE
  • Senior Boarder
  • Posts: 54
mengapa sekarang ni...saya sendiri rasa malu nak cakap pasal melayu bila berada dikalangan sahabat yang berlatarbelakang agama dan gerakan islam. Ada satu perasaan macam 'lekeh je' dan khuatir dianggap sempit assabiyyah.

adakah perasaan ini sama dirasa oleh orang lain atau saya sorang je yang rasa

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 23 Aug 2012 13:40 #7

  • yzpns
  • OFFLINE
  • Senior Boarder
  • Posts: 54
saya terlibat dgn dakwah kat masyarakat org asli di dalam dan luar negara. Mereka ini sangat sukar untuk dapat maklumat tentang islam, tiada internet, sukar para pendakwah utk sampai, halangan politik dsbnya.

berbeza dgn non muslim di malaysia, maklumat lengkap, internet ada dsbnya.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 23 Aug 2012 14:14 #8

2 perkara PAS bertanggungjawab ke atas isu2 yg berlaku di malaysia

1/ Menanamkan perasaan benci kepada org melayu lain, dengan mendefinasikan siapa yg tak praktik hudud, menolak hudud , mempersoalkan hudud adalah golongan2 yg menolak islam serta sekular.....sedangkan hakikatnya sekarang pas pun sudah tidak mengutamakan hudud kerana masalah dlm perlaksanaan

2/ Menanamkan perasaan benci kepada perjuangan melayu. Sedangkan perjuangan melayu itu boleh dijalankan dlm platform yg berbeza, bukan melalui umno malah melalui platform parti lain, tidak perlu dlm jalan politik, samaada dlm bentuk ekonomi, bentuk akademik dan seandainya. Masakan kewujudan MACMA atau persatuan org kadazan, adakah itu pun patut dilabel sebagai asabiyah?

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 23 Aug 2012 14:39 #9

  • fizi
  • OFFLINE
  • Ilmuwan
  • Posts: 220
Salam,

1. Strategi perlaksanaan dakwah ISMA bukanlah bermatlamatkan perkauman.

2. Namun menjadi pertikaian adakah strategi itu sesuai dipraktikkan di Malaysia.

3. Mencintai keluarga dan melebihkan kaum kerabat dalam erti membantu mereka bukannya suatu keburukan, malah ia anjuran Islam.

4. Namun menjadi pertikaian adalah dalam dakwah konsep berbilang bangsa, kita menjadikan Melayu sebagai suatu seruan secara terbuka:

i. Jika A hendak berdakwah dalam keluarga A, A wajar menyatakan kesatuan dan kemuliaan keturunan atau keluarga A.

ii. Jika A hendak berdakwah di luar keluarga A, berhadapan dengan jiran tetangga yang terdiri daripada pelbagai keluarga lain, tidak wajar diserukan kesatuan dan agenda keluarga A secara terbuka.

5. Peratusan bangsa selain Melayu yang beragama Islam adalah sedikit, oleh itu:

i. Persatuan yang terdiri dari orang Melayu perlu berusaha berdakwah kepada Melayu dan juga membantu dakwah bukan Melayu. Konsep 'Ketuanan Melayu' tidak persuasive dalam arena dakwah pelbagai bangsa.

ii. Persatuan yang terdiri dari bukan Melayu (Cina, India, Kadazan, etc) perlu lebih fokus kepada bangsa mereka berbanding bangsa Melayu kerana peratusan bangsa mereka sedikit yang menganut Islam.

6. Oleh itu, tidak salah persatuan bukan orang Melayu seperti MACMA untuk fokus dakwah mereka kepada bangsa Cina.

7. Menjadi suatu kekesalan persatuan orang Melayu hanya berdakwah kepada bangsa mereka sahaja.

8. Menjadi suatu kekesalan persatuan orang Melayu mempropagandakan moto-moto yang mengangkat bangsa mereka sekali gus menebalkan barrier bukan Melayu untuk mengenali dan menganut Islam.

Allahu A`lam.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 23 Aug 2012 18:22 #10

fizi wrote:
Salam,

1. Strategi perlaksanaan dakwah ISMA bukanlah bermatlamatkan perkauman.

2. Namun menjadi pertikaian adakah strategi itu sesuai dipraktikkan di Malaysia.

3. Mencintai keluarga dan melebihkan kaum kerabat dalam erti membantu mereka bukannya suatu keburukan, malah ia anjuran Islam.

4. Namun menjadi pertikaian adalah dalam dakwah konsep berbilang bangsa, kita menjadikan Melayu sebagai suatu seruan secara terbuka:

i. Jika A hendak berdakwah dalam keluarga A, A wajar menyatakan kesatuan dan kemuliaan keturunan atau keluarga A.

ii. Jika A hendak berdakwah di luar keluarga A, berhadapan dengan jiran tetangga yang terdiri daripada pelbagai keluarga lain, tidak wajar diserukan kesatuan dan agenda keluarga A secara terbuka.

5. Peratusan bangsa selain Melayu yang beragama Islam adalah sedikit, oleh itu:

i. Persatuan yang terdiri dari orang Melayu perlu berusaha berdakwah kepada Melayu dan juga membantu dakwah bukan Melayu. Konsep 'Ketuanan Melayu' tidak persuasive dalam arena dakwah pelbagai bangsa.

ii. Persatuan yang terdiri dari bukan Melayu (Cina, India, Kadazan, etc) perlu lebih fokus kepada bangsa mereka berbanding bangsa Melayu kerana peratusan bangsa mereka sedikit yang menganut Islam.

6. Oleh itu, tidak salah persatuan bukan orang Melayu seperti MACMA untuk fokus dakwah mereka kepada bangsa Cina.

7. Menjadi suatu kekesalan persatuan orang Melayu hanya berdakwah kepada bangsa mereka sahaja.

8. Menjadi suatu kekesalan persatuan orang Melayu mempropagandakan moto-moto yang mengangkat bangsa mereka sekali gus menebalkan barrier bukan Melayu untuk mengenali dan menganut Islam.

Allahu A`lam.

saya suka hujah anda

saya sentiasa berpegang pada jalang tengah....kerana inilah jalan paling selamat yg diguarantee oleh nabi

jalan tengah di sini bermaksud.....
kita ambil point A, kita modify sikit ambil yg betul, tolak yg tak betul
kemudian kita ambil point parti lawan, point B, kita modify sikit., ambil yg manfaat, tolak yg betul
Dan daripada apa yg kita modify, kita cantum jadi point C
inilah yg kita mahu

apa yg terjadi dlm polemik malaysia.....masing2 berjuang point A dan point B....sampai bila akan capai solusi

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 24 Aug 2012 05:23 #11

  • alli
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 546
Kalau dalam dakwah tidak perlu menyebut bangsa, kaum dan lebih-lebih lagi parti politik. Tapi dalam politik utk mentadbir masyarakat berbilang bangsa dan agama, lebih baik mengikut kaum dan pemimpin setiap kaum lah yg bersatu membentuk kerajaan.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 27 Aug 2012 04:17 #12

  • engsian
  • OFFLINE
  • Expert Boarder
  • Posts: 96
Bercakap tentang liberalisasi, saya lihat Dr. Farouk Musa dan IRF sudah menjadi pelopor kepada perjuangan Islam liberal di Malaysia. Artikel-artikel beliau jelas dipenuhi dengan hujah-hujah dangkal dari puak liberal. Saya rasa dalam IRF sendiri ada ustaz-ustaz lulusan timur tengah, tetapi kenapa tidak ada saringan dari mereka.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 31 Oct 2012 03:52 #13

Asal bangga sgt ngn melayu?fanatik sgt ngn perjuangan melayu?rasulullah kn mngharamkn prjuangn assabiah..prjuangn yg brlandaskn bangsa..nanti mati Allah akan tanya ke kamu bangsa apa?perjuangkn la islam..jgn igt islam itu melayu melayu itu islam..ade yg india, cina muslim lebih baik dari melayu muslim..Allah ciptakn bangsa utk berkenal-kenalan..bukan saling benci membenci..kami org islam x pnh ckp pn kami benci orang melayu & kami x prnh pn puji kaum lain..kami puji seseorg kerana iman & taqwanya..kalo da orang yg jelas2 menentang hukum hudud brmakna dia menentang Allah..oleh itu kita semua orang islam yg mengaku islam mestila menentang mereka..jgn sokong orang yg brlaku zalim.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 31 Oct 2012 04:11 #14

1/ Masalah perlaksanaan berlaku kerana kerajaan persekutuan tidak bersetuju dgn hkum hdud..kuasa polis terletak bwh krjaan prsekutuan..kita prlukan authority utk melaksanakn undng2 trsebut..ble krjaan prsekutuan x benarkn maka polis pn xkn laksanakn..undng2 hdud telah dibentangkn oleh ulama' tuan guru Hadi Awang tp tidak diwartakn oleh krjaan prsekutuan.

2/ Prjuangn berasaskn bangsa mmg tidak dibenarkn oleh islam spt prjuangn melayu. Cthnye negara ini milik orang melayu, perjuangkn hak melayu. Btl,apa shj perjuangn yg berasaskn kaum mmg digelar assabiyah. Kita yg mengaku islam jgn ikut orang kafir pulak yg mmperjuangkn bangsa. kita mmperjuangkn islam bkn bangsa.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 31 Oct 2012 11:38 #15

agak2lah ville_valo1991, masuk2 tak bg salam terus komen, nampak sangat tu hehe. kalau ye pun nak sebarkan fitnah, bagilah bukti, bukannya menimbulkan persepsi buruk semata2. fahamilah isu oi.

dari komen2 tu, nampak sangat banyak boleh diassobiyyah, contoh: MARA assobiyyah, menyokong pemain bola sepak negeri ni assobiyyah, tuntutan royalti itu assobiyah.

mana jemaah Islam di malaysia ni ada menggunakan "waqi'e", jadi fahaman waqi'e bagi ISMA berbeza, dan ISMA membuktikan mereka bukanlah liberal. dan MELAYU DI MALAYSIA SEMESTINYA ISLAM INILAH WAQI'E DI MALAYSIA, DAN MELAYU SEOLAH2 MENJADI LABEL YG KOLEKTIF MENGHIMPUNKAN SEMUA SUKU DAN KAUM YG BERAGAMA ISLAM.

mungkin dah menjadi standard org politik meroyan berzikir pasal hudud. tolong semak yang ini ok?

lh3.googleusercontent.com/-Za579vEAzJU/TpwXi0xHi5I/AAAAAAAAFJU/m2O_ysLs040/s640/blogger-image--557426896.jpg

bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5852-hudud-boleh-dilaksana-di-kelantan

PAS jgn nak berdalihlah, laksana saja laa kat kelantan, biar kedah ikut, penang dan selangor ikut (klu berani), jgn kerana takutkan kerajaan pusat, kita ingkar perintah ALLAH.
Last Edit: 01 Nov 2012 23:46 by reyricial.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 02 Nov 2012 04:54 #16

  • maulena
  • OFFLINE
  • Banned
  • Posts: 331
IKRAM banyak terkesan dengan dakwah ala Amerika... sebagaimana sadia maklum pendekatan IKRAM adalah menyelinap dalam semua peertubuhan politik pembangkang untuk menjatuhkan pemerintah sekarang seperti Dalam PKR seperti saari sungip dan dalam PAS... seperti DR. Zul... PAS agak naif dengan permainan halus IKRAM... mereka ingin menjadi seperi MORSI di MESIR yg kononnya IKHWAN yang berjaya menyatukan pembangkang dalam menjatuhkan kerajaan... tetapi mereka tak nampak PEMAINAN YAHUDI yang menjadi dalang dalam Arab SPRING itu... sebab itulah tak hairan sekiranya IKRAM menyokong kuat dibelakang pertubuhan proksi sOROS -yAHUDI iaitu SUARAM... nampaknya matlamat mereka sama sahaja KUASA...KUASA... bukan ALLAH sangat... tak hairan lah denga KELIBERALAN mereka ini... tak kemana..

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 02 Nov 2012 04:55 #17

  • maulena
  • OFFLINE
  • Banned
  • Posts: 331
ISU IKRAM BILA DI MAINKAN DALAM AL-FIKRAH NI MNGUNDANG PADAH...

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 02 Nov 2012 06:29 #18

Bika baca komen maulena ni, terasa nak sangat tau mcm mana ilmu dan sahsiah maulena berbanding dgn pimpinan ikram yg diikatakan cuma nak kuasa tu. Kalau menurut pengamatan saya, join ikram tu terpaksa berkorban harta dan masa adalah

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 02 Nov 2012 07:14 #19

maulena wrote:
ISU IKRAM BILA DI MAINKAN DALAM AL-FIKRAH NI MNGUNDANG PADAH...


kena tengok jugak sape yg mainkan isu...

kalau orang yang mainkan isu tu jenis yang suka menyumpah seranah guna identiti palsu memang padah le hasilnya..
"It's not where you start in life, it's where you end up"

"The tragedy of life is not death, it is what we allow to die inside us whilst we live"

“I don't know whether war is an interlude during peace, or peace is an interlude during war”
The following user(s) said Thank You: Adli_Khalim

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 03 Nov 2012 04:39 #20

  • maulena
  • OFFLINE
  • Banned
  • Posts: 331
amirulhakimi wrote:
Bika baca komen maulena ni, terasa nak sangat tau mcm mana ilmu dan sahsiah maulena berbanding dgn pimpinan ikram yg diikatakan cuma nak kuasa tu. Kalau menurut pengamatan saya, join ikram tu terpaksa berkorban harta dan masa adalah


ikhlas dalam hati syeikh... tapi tindakan tak betul , tetap tak betul..
mengapa IKRAM sokong SUARAM???
tolong jawab

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 03 Nov 2012 04:46 #21

maulena wrote:
amirulhakimi wrote:
Bika baca komen maulena ni, terasa nak sangat tau mcm mana ilmu dan sahsiah maulena berbanding dgn pimpinan ikram yg diikatakan cuma nak kuasa tu. Kalau menurut pengamatan saya, join ikram tu terpaksa berkorban harta dan masa adalah


ikhlas dalam hati syeikh... tapi tindakan tak betul , tetap tak betul..
mengapa IKRAM sokong SUARAM???
tolong jawab


Ingatkan tau sebabab apa. Rupanya tak tau. Kenapa tak tanya pimpinan IKRAM kalau tak tau?

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 03 Nov 2012 17:02 #22

  • mfauzy
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 811


ISMA ke atau IKRAM? Confuse sekejap...

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 03 Nov 2012 23:57 #23

kalau x suka umno....terpulanglah x suka umno..tp jgn pupa membenci perjuangan mrlayu. Jgn hanya keranabenci umno lantas benci perjuangan melayu. Inilah yg terjadi. Perjuangan melayu dibenci kerana membenci umno. Sedangkan sudah menjadi tuntutan kita mengutamakan saudara kerabat serta memajukan saudara kerabat masing2. Ia dpt dijadikan suatu motivasi utk bergerak maju. Cuba bayangkan hidup ini tiada definasi kaum sudah tentu hidup ni menjadi bosan, tiada cabaran malah tiada motivasi utk ikhtiar utk berjaya. Kaum2 lain sibuk memajukan kaum merekasendiri melalui pertubuhan mereka. Kita pula seolah2 mcm tak kisah arah maju kaum kita. Kalau masih x fhm lagi...fikirkan adakah anda mahu melihat kaum kerabay anda berjaya? Kalau ya....maka samalah dgn kaum kerana kaum juga adalah suatu keluarga cuma ia terletak pd peringkat tertinggi. Di mana asasnya bermula dari keluarga kmdn saudara mara dan akhirnya kaum

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 04 Nov 2012 02:32 #24

  • maulena
  • OFFLINE
  • Banned
  • Posts: 331
amirulhakimi wrote:
maulena wrote:
amirulhakimi wrote:
Bika baca komen maulena ni, terasa nak sangat tau mcm mana ilmu dan sahsiah maulena berbanding dgn pimpinan ikram yg diikatakan cuma nak kuasa tu. Kalau menurut pengamatan saya, join ikram tu terpaksa berkorban harta dan masa adalah


ikhlas dalam hati syeikh... tapi tindakan tak betul , tetap tak betul..
mengapa IKRAM sokong SUARAM???
tolong jawab


Ingatkan tau sebabab apa. Rupanya tak tau. Kenapa tak tanya pimpinan IKRAM kalau tak tau?

maaf setahu saya anta penakjub manhaj IM mesir.. serupa dengan IKRAM di malaysia... takkan anta tau..
maaf kalau tersilap.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 04 Nov 2012 02:40 #25

  • maulena
  • OFFLINE
  • Banned
  • Posts: 331
mfauzy wrote:


ISMA ke atau IKRAM? Confuse sekejap...

iSMA n IKRAM dah jadi macam UMNO dan pAS... kena ambil dua perkembangan ini.

UMNO ----------> PAS ---> IRC-----> JIM --------> 1. IKRAM ( link dgn IM mesir)
( berpecah) ( berpecah )2. ISMA

isu hangat yang di utarakan oleh ISMA

1. TAHALUF SIYASI
2.ISLAM LIBERAL

IKRAM dimana2
1. Saari sungip = PKR
2. Dr. Zul = PAS
3. Mazlee Malik = Bebas

dll termasuk KHalid Samad ( tak mengaku)

badan perbeza tetapi kepala mereka sama... LUNAK DENGAN ORANG KAFIR kerana DAKWAH... Allah lebih tahu
Last Edit: 04 Nov 2012 02:40 by maulena.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 04 Nov 2012 02:44 #26

  • maulena
  • OFFLINE
  • Banned
  • Posts: 331
Antara isu yang terkena batang hidung IKRAM
ISMA – Jangan Berkompromi Dengan Musuh Atas Nama Keadilan


– 25/09/12 – Pengerusi Majlis Syura Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ustaz Sharipudin Abd. Kadir menegur sesetengah pejuang Islam yang bersekongkol dengan musuh sendiri atas nama menuntut keadilan.

Menurut beliau keadilan yang diperjuangkan sewajarnya ditakrifkan berdasarkan kefahaman keadilan Islam dan ia tidak harus tercalit walau sedikit pun dengan najis LGBT, liberalisme, Kristianisasi, Syiah dan ideologi lain.

“Jangan sekali kali kita bina kekuatan bersama mereka atas alasan menuntut keadilan. Keadilan yang kita perjuangkan adalah keadilan Islam. Keadilan yang meletakkan Islam ditempat asalnya.

“Bukannya keadilan yang dituntut bersama LGBT,Liberalisme,Kristian,Syiah dan lain-lain lagi. Kekuatan dan keadilan Islam tidak dapat dijaga dan diperjuangkan dengan mereka yang menentang Islam sama ada secara sulit lebih-lebih lagi secara terang terangan,”katanya di facebook sharipudin.abkadir

Sebelum ini, Presiden ISMA, Ustaz Abdullah Zaik Abdul Rahman meluahkan kerisauan apabila terdapat beberapa kumpulan badan Islam turut tersenarai dalam menyatakan sokongan kepada SUARAM (Suara Rakyat Malaysia) yang telah didedahkan menerima dana asing.

“Di kalangan gerakan dakwah, di kalangan NGO Islam, sepatutnya mereka faham, dalam kita nak melaksanakan tugas amal makruf nahi mungkar, dakwah dan sebagainya, kita kena tahu batas-batas kerja kita.

“Jadi kita tidak boleh, semata-mata kerana kita tak suka atau kita benci kepada pihak-pihak yang tertentu di dalam negara kita, (lalu) kita membenarkan diri kita untuk digunakan oleh pihak luar yang tentu sekali mempunyai kepentingan dan maslahah mereka,”katanya.

Presiden ISMA turut menyeru pihak kerajaan mengawasi dengan lebih serius kemasukan dana asing untuk memastikan keselamatan negara tidak tergugat.

“Perkara ini memerlukan kawalan yang lebih serius kerana dana luar ini adalah berkaitan dengan maruah dan keselamatan negara.

“Di mana orang luar boleh merekrut anasir-anasir, NGO-NGO dalam negara (Malaysia) untuk menjalankan agenda mereka dan boleh menjejaskan kepentingan negara kerana NGO yang menerima dana ini akan bekerja bagi pihak agensi luar, melaksanakan objektif mereka,” katanya

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 04 Nov 2012 03:15 #27

  • shyguy
  • OFFLINE
  • Fresh Boarder
  • Posts: 11
maulena wrote:
mfauzy wrote:


ISMA ke atau IKRAM? Confuse sekejap...

iSMA n IKRAM dah jadi macam UMNO dan pAS... kena ambil dua perkembangan ini.

UMNO ----------> PAS ---> IRC-----> JIM --------> 1. IKRAM ( link dgn IM mesir)
( berpecah) ( berpecah )2. ISMA

isu hangat yang di utarakan oleh ISMA

1. TAHALUF SIYASI
2.ISLAM LIBERAL

IKRAM dimana2
1. Saari sungip = PKR
2. Dr. Zul = PAS
3. Mazlee Malik = Bebas

dll termasuk KHalid Samad ( tak mengaku)

badan perbeza tetapi kepala mereka sama... LUNAK DENGAN ORANG KAFIR kerana DAKWAH... Allah lebih tahu


1. Saari sungip adalah adun PAS bukannya PKR
2. bila anda kata ISMA dan IKRAM adalah pecahan dari JIM jelaslah anda x pernah join jemaah ini. Hanya dgr2 sahaja pastu sebar. Probably dgr dari PAS.
3. Hence, anda tidak ada credibilty bila bercakap pasal IKRAM. Boleh diambil lewa sahaja kata2 anda pasal IKRAM
Last Edit: 04 Nov 2012 03:37 by shyguy.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 04 Nov 2012 03:58 #28

  • maulena
  • OFFLINE
  • Banned
  • Posts: 331
1. maaf tersilaSaari sungip PAS bukan PKR.. tetapi ini bukti mereka berlegar dalam PAS membawa fikrah dakwah liberal dan menjadi anwarinas..
2. orang ISMA semuanya adalah ex-JIM... bukan pecahan JIM adalah teknikel sahaja. asasnya adalah orang yang datang dari manhaj n group yang sama...
3. tuan orang IKRAM sila jawab isu liberal dan suaram... sila beri pencerahan untuk perkongsian..

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 04 Nov 2012 04:04 #29

  • maulena
  • OFFLINE
  • Banned
  • Posts: 331
IKRAM/ JIMdalam PKR :

Zuraidah Ampang, Haniza Talha, Fauziah Kuantan, Rodziah Exco..

patutlah mesra non-Muslim... kUASA

JIM/IKRAM di dalam PKR ini dengan golongan JIM dalam PAS yang dikenali sebagai Erodgan sedang bermain dengan kesucian Islam utk kepentingan politik mereka.


sekarang ini tembelang mereka telah pecah!!!
Last Edit: 04 Nov 2012 04:08 by maulena.

Re: ISMA Bercakap Tentang Dakwah "Liberal". Apa Pandangan Anda? 04 Nov 2012 10:37 #30

  • shyguy
  • OFFLINE
  • Fresh Boarder
  • Posts: 11
maulena wrote:
1. maaf tersilaSaari sungip PAS bukan PKR.. tetapi ini bukti mereka berlegar dalam PAS membawa fikrah dakwah liberal dan menjadi anwarinas..
2. orang ISMA semuanya adalah ex-JIM... bukan pecahan JIM adalah teknikel sahaja. asasnya adalah orang yang datang dari manhaj n group yang sama...
3. tuan orang IKRAM sila jawab isu liberal dan suaram... sila beri pencerahan untuk perkongsian..


Orang ISMA semuanya ex JIM?
Menarik, cuba tanya dgn orang ISMA.
Tanya yg lama2. Nescaya mereka kata anda salah.
Anda salah sebab xtahu apa yg berlaku di dalam, hanya spekulasi dari luar sahaja.

Orang ISMA dan IKRAM secara jelas tahu apa yg anda sebut adalah salah.

Buktikan orang2 yg anda sebut tu IKRAM.
selagi tidak ada bukti, xde pape yg perlu dipertahankan atau dijelaskan.
Menabur cerita disana sini

Orang fasik yg bawak cerita mmg perlu diperiksa kesahihannya.
Ditakuti menzalimi orang yg x bersalah kerana kebodohan mereka
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.64 seconds
You are here: