AFN V2

Welcome, Guest
Username Password: Remember me

Jerebu datang lagi...
(1 viewing) (1) Guest
  • Page:
  • 1

TOPIC: Jerebu datang lagi...

Jerebu datang lagi... 22 Jun 2013 06:38 #1

  • Nadim
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 1712
Tadi masa balik naik motor laju nak cepat sampai,saya ada terasa sakit,macam cucuk jarum kat dada bawah rusuk kiri kemudian batuk...adakah kerana jerebu...

saya tengok jerebu pun semacam nampak...bila sampai rumah rasa lega sikit...

Partikel apa ada dalam jerebu tu,nampak macam bahaya...sekarang pun saya sikit risau nak keluar...

Bahaye ker jerebu...
Last Edit: 23 Jun 2013 05:30 by Nadim.

Re: Penyakit angin Jelebu... 22 Jun 2013 06:45 #2

  • Arissa
  • OFFLINE
  • Expert Boarder
  • Posts: 149
Nadim wrote:
Tadi masa balik naik motor laju nak cepat sampai,saya ada terasa sakit,macam cucuk jarum kat dada bawah rusuk kiri kemudian batuk...adakah kerana jerebu...

saya tengok jerebu pun semacam nampak...bila sampai rumah rasa lega sikit...

Partikel apa ada dalam jerebu tu,nampak macam bahaya...sekarang pun saya sikit risau nak keluar...

Bahaye ker jerebu...


Sini pun kena jugak, dah dua hari badan tak sihat, mata pedih dan tekak perit je....

Re: Penyakit angin Jelebu... 22 Jun 2013 08:27 #3

  • naz
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Posts: 1124
Tajuk diberi angin Jelebu.
Bila baca isi fasal jerebu

Yang mana satu ekhhh... Jelebu ka Jerebu?
نورعينى احمد

Re: Penyakit angin Jelebu... 22 Jun 2013 09:15 #4

  • Nadim
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 1712
naz wrote:
Tajuk diberi angin Jelebu.
Bila baca isi fasal jerebu

Yang mana satu ekhhh... Jelebu ka Jerebu?


Maaf...Hehe...ayat dah alter...
The following user(s) said Thank You: naz

Re: Jerebu datang lagi... 23 Jun 2013 07:07 #5

  • mokhtar
  • OFFLINE
  • Gold Boarder
  • Posts: 182
Partikal karbon hbasil pembakaran tak sempurna. Tapi kalau kawasan Bandar mungkin bercampur juga partikel dari asap kenderaan.
The following user(s) said Thank You: Nadim

Re: Jerebu datang lagi... 23 Jun 2013 09:08 #6

  • Arissa
  • OFFLINE
  • Expert Boarder
  • Posts: 149


Me dah pening dan muntah muntah dari semalam.... Roommate pun sama... Mmg penyakit jerebu eh muntah dan pening?

Re: Jerebu datang lagi... 23 Jun 2013 12:34 #7

  • abu_musa
  • OFFLINE
  • Fresh Boarder
  • Posts: 11
Kawasan mana tu sampai dua orang kena sekaligus.

Re: Jerebu datang lagi... 23 Jun 2013 16:06 #8

  • Nadim
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 1712
Boleh kena allergic sekali ker...kedua tangan saya ni macam ada gegata....gatal gatal sampai siku...

ker tadi saya makan kerapu 3 rasa ker...tak mungkin...kerapu mana ada allergic...tapi pernh dulu saya makan udang jer kena allergic...

Tengahari tadi masa kat tol AKLEH,saya ada snap gambar arah KLCC...tak nampak dah twin tower tu...

Sat tadi ambik anak balik asrama Seri Puteri...cekgu Warden cakap suruh balik,yang jauh tak wajib tapi,kalau sempat ibubapa nak ambik,boleh...kalu tak, cekgu warden ada,boleh jaga...

Re: Jerebu datang lagi... 23 Jun 2013 22:38 #9

  • abu umair
  • OFFLINE
  • Expert Boarder
  • Posts: 153


Kesan jerebu pada kesihatan biasanya batuk, selsema, sakit tekak, sakit mata, demam & gatal kulit.

Kesan ini lebih mudah berlaku pada anak2, warga emas, perempuan mengandung, pesakit asma & pesakit paru2.

Pakai mask, elakkan aktiviti luar & banyakkan minum air yang di masak, bagi dewasa at least 8 gelas sehari.

Peringatan - sebarang supplement tidak membantu mengelakkan kesan jerebu.

Wallahua'alam bissawab...
Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya"
The following user(s) said Thank You: Nadim

Re: Jerebu datang lagi... 24 Jun 2013 01:37 #10

  • sil
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 352
singapore dah tensen dgn jerebu ni..abisla..dorg nak saman firma2 malaysia dan indon yg terlibat dgn punca berlakunya jerebu ni..

masalah betul org2 seberang ni.. bukannya x pernah berlaku kebakaran besar2an, tp masih x cukup pawer nak handle masalah mcm ni..

Re: Jerebu datang lagi... 24 Jun 2013 01:52 #11

  • najib76
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 1050
kenapa Malaysia tak marah Indonesia spt Singapura buat ?

Re: Jerebu datang lagi... 24 Jun 2013 02:45 #12

  • kayrollz
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Aku iNgiN puLanG
  • Posts: 2029
sil wrote:
singapore dah tensen dgn jerebu ni..abisla..dorg nak saman firma2 malaysia dan indon yg terlibat dgn punca berlakunya jerebu ni..

masalah betul org2 seberang ni.. bukannya x pernah berlaku kebakaran besar2an, tp masih x cukup pawer nak handle masalah mcm ni..


Betul ker Malaysia ada terlibat dalam kes pembakaran hutan di Indonesia ? Kalau betul, not wonder la Malaysia lebih banyak diam & hantar bantuan ke sana...

Re: Jerebu datang lagi... 24 Jun 2013 03:03 #13

najib76 wrote:
kenapa Malaysia tak marah Indonesia spt Singapura buat ?


serumpun kut
When cognition is not enough

Re: Jerebu datang lagi... 24 Jun 2013 03:15 #14

kayrollz wrote:
sil wrote:
singapore dah tensen dgn jerebu ni..abisla..dorg nak saman firma2 malaysia dan indon yg terlibat dgn punca berlakunya jerebu ni..

masalah betul org2 seberang ni.. bukannya x pernah berlaku kebakaran besar2an, tp masih x cukup pawer nak handle masalah mcm ni..


Betul ker Malaysia ada terlibat dalam kes pembakaran hutan di Indonesia ? Kalau betul, not wonder la Malaysia lebih banyak diam & hantar bantuan ke sana...


Indonesia kata kebakaran juga datang dari ladang milik syarikat M'sia seperti Sime Darby dan Tabung Haji Plantations. Tapi setakat ini Sime Darby dah deny yang ladang itu kepunyaan mereka. Syarikat lain masih diam membisu.
The following user(s) said Thank You: kayrollz

Re: Jerebu datang lagi... 14 Mar 2014 12:27 #15

  • Nadim
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 1712
Teruk ar...

Sampai IPU 358 kat pot klang...

كالو اد ساكيت اسما جاعن اندا كلواد رومه

Bahaya tul...

Re: Jerebu datang lagi... 14 Mar 2014 17:33 #16

  • mokhtar
  • OFFLINE
  • Gold Boarder
  • Posts: 182
Jerebu yang berlaku sekarang adalah made in Malaysia bukan lagi import dari INdo.

Re: Jerebu datang lagi... 15 Mar 2014 01:39 #17

  • Nadim
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 1712
Alhamdulillah...jerebu dah hilang...

pegi keluat kl kejap tadi b'fast...

Hari ni cuaca terang benderang...jerebu dah
tak ada!

Macam jerebu tak pernah datang...

Re: Jerebu datang lagi... 15 Mar 2014 02:23 #18

  • mokhtar
  • OFFLINE
  • Gold Boarder
  • Posts: 182
Bukan semua tu, klang masih berasap.

Re: Jerebu datang lagi... 15 Mar 2014 08:59 #19

  • aimahmad
  • OFFLINE
  • Expert Boarder
  • Posts: 99
KUALA LUMPUR 15 Mac - Polis mengesahkan lima mati manakala empat lagi kritikal dipercayai akibat sesak nafas dalam sebuah konsert di Bukit Jalil di sini, malam tadi.Tiga mayat mangsa ditempatkan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) manakala dua lagi di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM). - UTUSAN ONLINE

Ade kaitan jerebu ke? Ke sebab bersesak2?

Re: Jerebu datang lagi... 15 Mar 2014 10:45 #20

  • aimahmad
  • OFFLINE
  • Expert Boarder
  • Posts: 99
Cheh! Overdose rupanya..

Re: Jerebu datang lagi... 15 Mar 2014 14:40 #21

  • armedia
  • OFFLINE
  • Junior Boarder
  • Posts: 30
Jerebu datang lagi.....

Pemandangan yang kita saksikan cukuplah sebagai bukti bahwa kerusakan akhlak telah melata hasil dari pemikiran mereka yang rusak sehingga mengakibatkan rusaknya perbuatan..........keputusan-keputusan mereka dibangun berdasarkan hawa nafsu..........ini kah yang katakan umat bertamaddun? atau umat yang berfungsi sebagai umat "Rahmatan Lil 'Alamin?.........benarlah, tiada yang lebih benar dari:

"Telah tampak kerusakan di darat dan di lautan disebabkan kerana perbuatan tangan manusia , supaya Allah merasakan kepada mereka sebagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)"........(QS. Ar-Ruum: 41)....

Re: Jerebu datang lagi... 15 Mar 2014 17:02 #22

  • Nadim
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 1712
aimahmad wrote:
Cheh! Overdose rupanya..


Apa yang mereka makan...lima sekali yg meninggal?...

Muda pulak tu,melayu pulak...perempuan lagik...

Re: Jerebu datang lagi... 15 Mar 2014 23:40 #23

  • armedia
  • OFFLINE
  • Junior Boarder
  • Posts: 30
armedia wrote:
Jerebu datang lagi.....

Pemandangan yang kita saksikan cukuplah sebagai bukti bahwa kerusakan akhlak telah melata hasil dari pemikiran mereka yang rusak sehingga mengakibatkan rusaknya perbuatan..........keputusan-keputusan mereka dibangun berdasarkan hawa nafsu..........ini kah yang katakan umat bertamaddun? atau umat yang berfungsi sebagai umat "Rahmatan Lil 'Alamin?.........benarlah, tiada yang lebih benar dari:

"Telah tampak kerusakan di darat dan di lautan disebabkan kerana perbuatan tangan manusia , supaya Allah merasakan kepada mereka sebagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)"........(QS. Ar-Ruum: 41)....


Apa yang kita semua telah maklum, pembakaran hutan yang berleluasa oleh sebagian saudara kita di negara jiran telah memberi impak buruk kepada kita semua........itulah yang saya fahamkan secara umum maksud 'kerusakan' di darat dan di lautan yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia.........kita mohon dari kelimpahan RahmatNya agar musibah yang berlaku hari ini di angkat dan di jauhi oleh Allah swt.
The following user(s) said Thank You: Bayyinah_24

Re: Jerebu datang lagi... 19 Mar 2014 13:27 #24

  • Nadim
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 1712
armedia wrote:
armedia wrote:
Jerebu datang lagi.....

Pemandangan yang kita saksikan cukuplah sebagai bukti bahwa kerusakan akhlak telah melata hasil dari pemikiran mereka yang rusak sehingga mengakibatkan rusaknya perbuatan..........keputusan-keputusan mereka dibangun berdasarkan hawa nafsu..........ini kah yang katakan umat bertamaddun? atau umat yang berfungsi sebagai umat "Rahmatan Lil 'Alamin?.........benarlah, tiada yang lebih benar dari:

"Telah tampak kerusakan di darat dan di lautan disebabkan kerana perbuatan tangan manusia , supaya Allah merasakan kepada mereka sebagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)"........(QS. Ar-Ruum: 41)....


Apa yang kita semua telah maklum, pembakaran hutan yang berleluasa oleh sebagian saudara kita di negara jiran telah memberi impak buruk kepada kita semua........itulah yang saya fahamkan secara umum maksud 'kerusakan' di darat dan di lautan yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia.........kita mohon dari kelimpahan RahmatNya agar musibah yang berlaku hari ini di angkat dan di jauhi oleh Allah swt.


Ramai org bagitau jerebu sekarang ni datang dari dalam negara kita sendiri...contoh diorang cakap kat Jalan Kebun Kelang...ada pit fire katanya...

Sekarang tengah taip ni,hujan lebat betul,siap kilat petir...1/2 jam dah turun...

Re: Jerebu datang lagi... 24 Jun 2014 12:41 #25

  • Nadim
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • Posts: 1712
  • Page:
  • 1
Time to create page: 0.48 seconds
You are here: