Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson
(1 viewing) (1) Guest
  • Page:

TOPIC: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson

Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 21 Dec 2012 03:13 #1

What's Up With Muslims and Dogs?
www.huffingtonpost.com/ingrid-mattson/whats-up-with-muslims-and_b_1144819.html

sedutan drp tulisan beliau di atas,

So what is the Islamic position about dogs? In fact, there are a variety of opinions according to different legal schools. The majority consider the saliva of dogs to be impure, while the Maliki school makes a distinction between domestic and wild dogs, only considering the saliva of the latter to be impure. The question for Muslims observant of other schools of law is, what are the implications of such an impurity?

These Muslims should remember that there are many other impurities present in our homes, mostly in the form of human waste, blood, and other bodily fluids. It is fairly common for such impurities to come in contact with our clothes, and we simply wash them off or change our clothes for prayer. When you have children at home, it sometimes seems you can never get away from human waste. But we manage it, often by designating a special space and clothing kept clean for prayer.

Some Muslims object to having a dog in the home because of a prophetic report that angels do not enter a home with dogs in it. If a Muslim accepts this report as authentic, it still requires an analysis of context to determine its meaning and legal application. Ordinary people are not recipients of divine revelation through angelic messengers, so it is possible that this statement, although in general form, might suggest a rule for the Prophet's home, not all homes. This interpretation is strengthened by the fact the Qur'an states that angels are always present, protecting us and recording our good and bad actions.

Whatever the implications of this report, there is no doubt that the Qur'an is positive about dogs. The Qur'an allows the use of hunting dogs, which is one of the reasons the Maliki school makes a distinction between domestic and wild dogs - since we can eat game that has been in a retriever's mouth. But most compelling is the Qur'anic description of a dog who kept company with righteous youths escaping religious persecution. The party finds shelter in a cave where God places them in a deep sleep; the Qur'an (18:18) says:

You would have thought them awake, but they were asleep And [God] turned them on their right sides then on their left sides And their dog stretched his forelegs across the threshold

This tender description of the dog guarding the cave makes it clear that the animal is good company for believers. Legal scholars might argue about the proper location of the dog - that he should stay on the threshold of the home, not inside - but home designs vary across cultures. In warm climates, an outdoor courtyard is a perfectly humane place for a dog - its physical and social needs can be met in the yard. This is not the case in cold climates, where people stay indoors most of the day for months at a time.

Extreme concern about the uncleanliness of dogs likely arose historically as Islam became more of an urban phenomenon. In medieval cities, as in modern cities in underdeveloped countries, crowding of people and animals leads to the rapid spread of disease and animal control is not a priority. A few run-ins with an aggressive or diseased animal can result in excessive caution, fear and negativity.

I have long felt badly that many Muslims fear dogs as a result of negative experiences and that they resort to confused religious reasoning to shun them. It is one of the reasons why I try to introduce my students and friends to my very sweet, very large dog Ziggy.

Ziggy came into our home to be like the dog in the cave: to keep company to my child who lies in exile from the world because of a debilitating illness. He has been nothing but a blessing - guarding the house while we sleep, forcing me to exercise daily, and showing us, as he happily follows our tiny cat around the yard, that if cats and dogs can get along so well, then we people have no excuse.

There is another reason why I love having my dog around. Ziggy came from Tennessee. He was rescued by an animal control officer who uses her own resources to save dogs who would otherwise be destroyed in a few days. Tina saves as many dogs as she can by bringing them home and putting them up for adoption on the internet. When I called Tina to speak about adopting Ziggy, she had 65 dogs she had rescued out in her yard. After being disheartened by some terrible things that have come out of Tennessee lately - mosque burnings and anti-Shari`ah legislation among them - I love looking at Ziggy and thinking about the woman with the thick southern accent and big heart who saved his life.

-------

Sebuah pandangan yg menarik dan perlu kita fikirkan khususnya dalam masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dan agama. Tapi saya sendiri tidak berminat untuk membela binatang, hatta kucing sekali pun
When cognition is not enough

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 21 Dec 2012 04:03 #2

• alli
  • Platinum Boarder
Sesuatu yg berbeza antara orang Islam dan bukan Islam ialah aspek kesucian yg mana mereka tidak memahaminya. Suci adalah perkara batin yg tidak nampak melalui sains dan kemajuan. Bagi bukan Islam, mereka tidak ada istilah najis begitu juga hadas kecil ataupun besar. Memelihara daripada najis amat penting kerana akan memberi kesan kepada ibadah yg menjadi kewajiban dan seterusnya menentukan kedudukan dan balasan di akhirat yg semestinya lebih penting dari apa jua manfaat yg boleh diberikan oleh anjing itu.

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 21 Dec 2012 08:04 #3

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 21 Dec 2012 08:32 #4

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 21 Dec 2012 08:48 #5

• Sir
  • Panel Auto
al-anwar wrote:

Ada juga yg gelar Dr Ingrid ni "wahabii"...parah betol
LAAILAAHAILLALLAAAH
"Masa Depan Setiap Manusia Adalah Kematian!!"

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 21 Dec 2012 11:06 #6

• atanlaka
  • Expert Boarder
Kalaulah dia menggali ilmu daripada ulama kan senang daripada membuat andaian sendiri2. Kalau dari pembacaan saya ada dua pandangan yang diambil oleh dia
1) pengkhususan hadis bahawa peristiwa itu buat nabi sahaja
2) pemakaian/ekstensi hukum fiqh dari zaman sebelum Rasulullah salallahualaihiwassalam.
3) tidak membezakan malaikat rahmat dan malaikat pencatat.

Pastinya perkara tersebut sudah dibincang secara meluas oleh ulama hadis.

Wallahua'alam.

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 21 Dec 2012 12:10 #7

atanlaka wrote:
Kalaulah dia menggali ilmu daripada ulama kan senang daripada membuat andaian sendiri2.

Mungkin jika kita tidak membuat andaian terhadap penulis adalah lebih baik, kena faham juga dia bukan tulis artikel yang berbentuk akademik, sekadar untuk tatapan umum shj

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 22 Dec 2012 15:42 #8

Ada hadith Nabi memberitahu membela anjing tanpa tujuan memburu atau menjaga rumah, diri dll, maka pahala akan dikurangkan dua qirat.

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 31 Dec 2012 13:46 #9

• Salik
  • Gold Boarder
Salam.

Berkenaan Pelihara Anjing itu pada pandangan saya, kita perlu benar benar berhati hati kerana Kebiasaannya Pemelihara anjing di dalam rumah adalah untuk Menjaga keselamatan isi rumah kononnya.

Cuba kita fikirkan bagaimana jika jita telah Mengandaikan bahawa anjing itu Menjaga Keselamatan rumah tangga kita sedangkan seharusnya pegangan kita adalah bahawa Allahlah sebaih baik pemelihara.

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 01 Jan 2013 04:04 #10

al-anwar wrote:

I know her since I was in secondary school

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 01 Jan 2013 04:14 #11

I just read this article, www.huffingtonpost.com/ingrid-mattson/whats-up-with-muslims-and_b_1144819.html
written by Dr. Ingrid Mattson, someone whom I really admire since I was in school. I read about her when I was in secondary school.

However, Al-Haqq is more belovable to me than an individual. I believe she's wrong.

These hadeeth are enough for me

Aishah (May Allah be pleased with her) said:
Jibril (Gabriel) () made a promise with the Messenger of Allah () to come at a definite hour; that hour came but he did not visit him. There was a staff in the hand of the Messenger of Allah (). He threw it from his hand and said, "Never does Allah back out of His Promise, nor do His messengers." Then he noticed a puppy under his bed and said, "O 'Aishah, when did this dog enter?" She said: "By Allah, I don't know." He then commanded that it should be turned out. No sooner than had they expelled it, Jibril came and the Messenger of Allah () said to him, "You promised to visit me. I waited for you but you did not come." Whereupon he said: "The dog kept me from coming. We do not enter a house in which there is a dog or a picture."

[Muslim].

وعن عائشة رضي الله عنها قالت: واعد رسول الله صلى الله عليه وسلم جبريل عليه السلام في ساعة أن يأتيه، فجاءت تلك الساعة ولم يأته! قالت: وكان بيده عصًا، فطرحها من يده وهو يقول: "ما يخلف الله وعده ولا رسله" ثم التفت، فإذا جرو كلب تحت سريره. فقال: "متى دخل هذا الكلب؟" فقلت: والله ما دريت به، فأمر به فأخرج، فجاءه جبريل عليه السلام: فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "وعدتني، فجلست لك ولم تأتني" فقال: منعني الكلب الذي كان في بيتك، إنا لا ندخل بيتًا فيه كلب ولا صورة" ((رواه مسلم)).

Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) said:
The Messenger of Allah () said, "He who keeps a dog, will lose out of his good deeds equal to one Qirat every day, except one who keeps it for guarding the fields or the herd."

[Al-Bukhari and Muslim].

In a narration of Muslim, the Messenger of Allah () is reported to have said: "He who keeps a dog for any reason other than to guard his property (lands) or his flock of sheep, his good deeds equal to two Qirat will be deducted every day."

وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "من أمسك كلبًا فإنه ينقص كل يوم من عمله قيراط إلا كلب حرث أو ماشية" ((متفق عليه)).
وفي رواية لمسلم: "من اقتنى كلبًا ليس بكلب صيد، ولا ماشية ولا أرض، فإنه ينقص من أجره قيراطان كل يوم".

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 02 Jan 2013 02:29 #12

Salik wrote:
Salam.

Berkenaan Pelihara Anjing itu pada pandangan saya, kita perlu benar benar berhati hati kerana Kebiasaannya Pemelihara anjing di dalam rumah adalah untuk Menjaga keselamatan isi rumah kononnya.

Cuba kita fikirkan bagaimana jika jita telah Mengandaikan bahawa anjing itu Menjaga Keselamatan rumah tangga kita sedangkan seharusnya pegangan kita adalah bahawa Allahlah sebaih baik pemelihara.

Adakah ini juga bererti kita tak perlu pasang alarm kenderaan kerana Allah adalah sebaik-baik pemelihara?

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 02 Jan 2013 02:47 #13

Mohd_Masri wrote:

However, Al-Haqq is more belovable to me than an individual. I believe she's wrong.

Isn't this issue is a matter of difference of opinion among the scholars? Hence both are right

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 02 Jan 2013 04:01 #14

• Salik
  • Gold Boarder
Adli_Khalim wrote:
Salik wrote:
Salam.

Adakah ini juga bererti kita tak perlu pasang alarm kenderaan kerana Allah adalah sebaik-baik pemelihara?

Salam Adli.

Bergantung kepada Keyakinan kita sendiri.
Jika kita tidak memasang Alarm kerana yakin kepada Allah dengan sebenar benar yakin.
Maka Allah tidak akan membiarkan keyakinan kita itu di cabar oleh yang lain.

Sesuatu yang datang untuk menceroboh rumah kita, mereka akan berhadapan dengan Allah terlebih dahulu.

Yang penting, keyakinan kita sentiasa meliputi diri.

Rukun Iman yang pertama =Percaya kepada Allah.
Maka Percayalah kepada Allah sebaik baik pemelihara.
Jika kita pasang alarm dan Anjing, maka apabila sesuatu datang untuk menceroboh rumah kita, maka allah akan serahkan sesuatu itu kepada anjing dan alaram.

@sekiranya rosak alam itu maka dapatlah di ceroboh kerana alarm adalah makhluk yang bersifat lemah.
@jika di bunuh anjing itu maka dapatlah di ceroboh rumah kita kerana anjing adalah makhluk yang bersifat lemah.

Barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar.Surah At Thalaq 2-3

Wallahu A'lam
Last Edit: 02 Jan 2013 04:15 by Salik.

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 02 Jan 2013 05:13 #15

• Sir
  • Panel Auto
Maaf Sdr Salik, saya kurang bersetuju dgn pendapat seperti itu. Allah menjadikan kehidupan di dunia ini dgn ada peraturannya yg dikenali sebagai hukum sebab-akibat (Sunnatullah), maka kalau kita tak kunci rumah mudahlah pencuri memasukinya. Nabi SAW sendiri memakai baju besi ketika berperang, maka adakah Nabi SAW kurang tawakkalnya kpd Allah?
LAAILAAHAILLALLAAAH

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 02 Jan 2013 05:48 #16

• Salik
  • Gold Boarder
Salam saudara Sir

Tidaklah sampai ke situ.
Maksudnya ialah tambahan itu yang berupa anjing.(Maksud asal perbincangan)
Pagar tetap pagar, kunci tetap kunci.

Tetapi dengan memasang anjing sebagai kawalan itu adalah tak masuk akal. Seolah bergantung kepada Anjing.

Walaubagaimana pun Pengemis di jalanan yang tidur tanpa anjing dan tidak berumah tangga , malah di kawasan bebas lepas itu sentiasa merasa selamat.Dan Anjing yang berkeliaran di jalanan juga tidak pernah takut Di gangu.Rasulullah tidak pernah takut berjalan di luar rumah tanpa pengawalan anjing.Memakai baju besi itu kisah yang berbeza kerana ia dalam bab perang.

Macam dah tak selamat pula sehingga perlukan kawalan sana dan sini. Seakan kita sentiasa dalam keadaan perang.
Sedangkan sepatutnya diri umat islam sentiasa dalam keadaan SEJAHTERA.

Salam
Last Edit: 02 Jan 2013 05:51 by Salik.

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 02 Jan 2013 07:57 #17

• Sir
  • Panel Auto
Hmmm...berdolak-dalik pula sdr Salik kita ni. Tadi dia yg buat analogi. Jgn jadi sesumpah udah...
LAAILAAHAILLALLAAAH
The following user(s) said Thank You: Salik

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 02 Jan 2013 13:02 #18

• usme
  • Expert Boarder
Salik...Salik...pusing sana pusing sini...masih lagi ada ke ? Saya ingat dah lama pergi...rupanya masih lagi berpusing2...salik...salik...

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 02 Jan 2013 13:34 #19

• Salik
  • Gold Boarder
Ya lah, dah puas bergasak dengan puak antihadis, Masuk sini pulak usik usik sikit
Mana lah tahu Kot kot Kena banned buat kali Yang ke 30.

Kat anti hadis tu dah 7 kali kena banned.
Nak Pancing ustaz ustaz yang hebat hebat masuk sana , tak kenal pulak saya nih.

Amacam nak join.
Last Edit: 02 Jan 2013 13:43 by Salik.

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 06 Jan 2013 13:30 #20

• usme
  • Expert Boarder
Salik wrote:
Ya lah, dah puas bergasak dengan puak antihadis, Masuk sini pulak usik usik sikit
Mana lah tahu Kot kot Kena banned buat kali Yang ke 30.

Kat anti hadis tu dah 7 kali kena banned.
Nak Pancing ustaz ustaz yang hebat hebat masuk sana , tak kenal pulak saya nih.

Amacam nak join.

T/kasih Salik...tawaran sdra tidak menarik buat saya...kerana bimbang akan wujud pada diri nanti rasa bangga dan hebat...malah bertambah 'ujub akan diri sendiri...W/A.

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 06 Jan 2013 14:02 #21

• Salik
  • Gold Boarder
Salam

Masuk saja di dalam ujub itu dan Binasakan ia dengan Tawakkaltu'lillah
(Di sini juga ujub boleh Hadir)

Terima Kasih

P/s: Sesaja ja.
Last Edit: 06 Jan 2013 14:03 by Salik.

Re: Anjing di dalam rumah menurut Dr Ingrid Mattson 02 May 2016 19:17 #22

• Nadim
  • Platinum Boarder
Apa yg saya peratikan,anjing ni react based pada emosi tuan dia...contoh bunyi ada orang datang tapi masa tu tuan anjing tu panik,jadi anjing tu pun menyalak la ikut tuan dia panik...tapi kalau tuan dia cool,anjing tu pun cool gak...
  • Page:
Time to create page: 0.60 seconds
You are here: